SOLIDWORKS – Y w górę czy Z w górę? Kiedy ma to znaczenie w SOLIDWORKS?

HomeProjektowanie

SOLIDWORKS – Y w górę czy Z w górę? Kiedy ma to znaczenie w SOLIDWORKS?

SOLIDWORKS jest zbudowany wokół orientacji oś Y jest do góry i jest to w porządku, gdy pracujesz tylko w SOLIDWORKS, ale co w sytuacji gdy używasz innych aplikacji, które muszą pracować z danymi SOLIDWORKS? Wydaje się to drobną rozbieżnością, ale może powodować sporo problemów i nie daje możliwości łatwiej pracy w innych aplikacjach. Jeśli również ciebie dotyczy ten problem, nie martw się, w tym artykule pokażemy Ci kilka rozwiązań, które należy wziąć pod uwagę, aby naprawić tą przeszkodę.

Niektóre firmy wiedzą, że będą mieć do czynienia ze światem kiedy oś Z jest do góry, na przykład pakietu CAM, w którym oś Z do góry jest standardem. Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to zaprzestać tworzenia części i złożeń za pomocą szablonu oś Y do góry.

Aby stworzyć szablon Z do góry, musisz zacząć od pustej części lub złożenia z oryginalnych lub z Twoich szablonów. Następnie zmień orientację osi Z w górę. Najprostszym sposobem na zrobienie tego od wersji SOLIDWORKS 2020 jest użycie opcji „Zastosuj widoki Z do góry” z okna dialogowego Orientacja widoku (spacja lub Widok -> Modyfikuj -> Orientacja).

Obraz zawierający tekst Opis wygenerowany automatycznie

Zostaniesz poproszony o zmianę orientacji dowolnych standardowych widoków ortogonalnych, nazwanych i podrzędnych na rysunkach, a następnie wybierzesz „Tak”. Nie martw się tym na razie, omówimy konsekwencje tego za minutę.

Obraz zawierający tekst Opis wygenerowany automatycznie

Następnie będziesz musiał zmienić nazwy standardowych płaszczyzn, aby pasowały do ​​odpowiadających im widoków.

  • Płaszczyzna przednia: zmień nazwę na „Płaszczyzna górna”
  • Płaszczyzna górna: zmień nazwę na „Płaszczyzna prawa”
  • Płaszczyzna prawa: zmień nazwę na „Płaszczyzna przednia”

Teraz widoki i płaszczyzny główne powinny być zsynchronizowane. W tym momencie możesz już zapisać swój szablon. Należy to zrobić dla szablonów części i zespołów, aby nie tworzyć więcej modeli z orientacją Y do góry.

Jak dotąd niezbyt trudne. A co z Twoimi starszymi danymi? Wcześniej wspomniałem o podpowiedzi, która pojawia się przy zmianie na osi Z góry, która informuje o zmianie widoków. Jak mówi monit, jeśli wykonasz zmianę osi, widoki na twoim rysunku zostaną dostosowane do tego nowego świata, co może zepsuć już utworzone rysunki.

Jeśli masz plik części oraz plik rysunku i jesteś już zadowolony z orientacji, ale inny systemem, z którego masz zamiar korzystać, jest Z do góry, może być opłacalne utworzenie części wyłącznie na potrzeby Z- Do góry. Teraz nie mówię o przemodelowaniu części, ale możesz utworzyć pochodną część za pomocą polecenia Wstaw -> Część z pustego szablonu części Z do góry.

Możesz nawet użyć funkcji „Zlokalizuj część za pomocą operacji Przenieś/Kopiuj”, aby pomóc zorientować część w oparciu o widoki, które chcesz uzyskać również w systemie drugorzędnym.

Podczas operacji „Zlokalizuj część”, jeśli widzisz tylko dostępne opcje Przenieś i Obróć, wybierz „Powiązania”.

Następnie wybierz główną płaszczyznę widoczną w oknie graficznym części oraz główną płaszczyznę z szablonu nowej części w drzewie projektowym i wybierz ’Dodaj’. Możesz również użyć opcji „Wyrównanie wiązania”, aby w razie potrzeby zmienić orientację.

Po zakończeniu będziesz mieć część, która wygląda dobrze i może być używana w Twoim środowisku Z do góry, bez zakłócania jakichkolwiek rysunków z osią Y do góry. Co więcej, nowa część, którą utworzyłeś, jest parametryczna do pierwszej, więc wszelkie zmiany będą propagowane w obu!